همه چیز درباره سند شورایی ، اگر مراقب باشید مشکلی پیش نمی آید!

پرسش و پاسخ: خرید خانه یا یک زمین همیشه دارای پروسه ویژه ای است که با توجه به شرایط و قیمت آن می تواند متفاوت باشد، به همین دلیل هم خریدار و فروشنده باید از زیر و بم قوانین و اطلاعات خرید و فروش آن ملک یا زمین باخبر باشند تا در معامله هیچ مشکلی در هیج زمینه ای برایشان پیش نیاید. همه ما گاهی با پیشنهاد خرید و فروش ویلا، باغ، خانه و یا زمینی رو به رو می شویم که شرایط بسیار خوبی دارند و از همه مهم تر، قیمت بسیار مناسب آنها وسوسه کننده به نظر می رسد. در بیشتر موارد در توضیح خرید و فروش این املاک و زمین ها گفته می شود که سند آنها غیررسمی است و آنها را باید با اسناد شورایی خرید و فروش کرد، اما آیا می دانید که سند شورایی به چه معناست و تا چه اندازه می توان به آن اعتماد کرد؟ در این مطلب با شما هستیم تا به «همه چیز درباره سند شورایی» بپردازیم.

سند شورایی چیست؟

پیش از هر چیز باید گفت که سندها به طور کلی به دو دسته رسمی و عادی تقسیم می شوند. سندهای رسمی در واقع همان سندهایی هستند که برای ثبت آنها باید به دفاتر اسناد رسمی و یا اداره های ثبت اسناد مراجعه کرد و آنها را بر اساس قوانین و مقررات مشخصی ثبت و تنظیم نمود، اما در مقابل این نوع از سندها، سندهای عادی قرار می گیرند. سندهای عادی در واقع همان هایی هستند که مثلا در قالب یک مبایعه نام در بنگاه ها و مشاورین املاک به خرید و یا فروش می رسند.

در این میان سند شورایی نیز یکی از انواع سندهای عادی هستند که برای ثبت آنها به دفاتر اسناد رسمی و یا ادارات ثبت اسناد مراجعه نمی شود. در واقع ثبت سندهای شورایی در روستاها و یا شهرهای کوچکی صورت می گیرد که دارای شورای محلی هستند، چرا که این سندها در شورای محلی و یا شورای اسلامی شهرهای کوچک نوشته و ثبت می شوند. در این شرایط، اسناد به عنوان قولنامه هایی شناخته می شوند که اطلاعات آنها یادداشت می شود و در نهایت هم با امضای چند شاهد به دست رئیس شورای محلی یا شورای اسلامی شهرهای کوچک می رسد و توسط او مهر و امضا می شود. در این شرایط است که این سند اعتبار خود را به دست می آورد.

 

یکی از نکات مهم در رابطه با سند شورایی تبدیل آنها به سند رسمی است. برای تبدیل این نوع از اسناد عادی به سند رسمی باید فقط به ادارات ثبت اسناد مراجعه کرد. علاوه بر این باید اشاره کرد که شما می توانید با سند شورایی خود درخواست سند تک برگ رسمی نیز بدهید. این درخواست به عنوان ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون اساسی در ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی شناخته می شود. فقط یادتان باشد که در زمان مراجعه به مراکز مربوطه علاوه بر سندهای اولیه و هویتی دو طرف معامله باید سند شورایی ای را که مهر دهیار و شورا را دارد نیز به همراه داشته باشید.

 

اعتماد به اسناد شورایی

یکی از دغدغه های افرادی که در مقابل اسناد شورایی قرار می گیرند آن است که نمی دانند که تا چه حد می توان به اعتبار آنها اعتماد کرد. آیا این سندها هم مانند اسناد رسمی اعتبار قابل قبولی دارند؟ معمولا گفته می شود از آن جایی که سند شورایی با تایید شوراهای محلی و اسلامی به ثبت می رسند دارای اعتباری به مراتب بیشتر از قولنامه های مرسوم هستند. با این حال باید این را هم گفت که چون از دسته اسناد عادی به شمار می آیند نمی توان آنها را به اندازه اسناد رسمی مورد اعتماد دانست.

این دسته از اسناد را در دو مورد و شرایط مهم نمی توان به ثبت رساند، چرا که می توانند باعث ایجاد مشکل شوند. مورد اول مربوط به زمانی است که ملک اوقافی باشد، بنابراین وقتی در معامله خانه و ملکی با سند شورایی قرار می گیرید حتما قبل از اتمام کامل قرارداد و معامله استعلام لازم را از دهیاری و یا اداره اوقاف بگیرید تا مطمئن شوید که ملک مورد نظر اوقافی نباشد.

مورد دوم هم مربوط به زمانی است که کاربری املاک در سند مشخص نباشد. این یعنی امکان دارد که زمینی را با کاربری کشاورزی به شما بفروشند و شما بعدها متوجه شوید که حتی اجازه هیچ نوع ساخت و سازی در آن را ندارید. در چنین شرایطی حتی اگر مالک، کاربری زمان را با کمک روش های غیر قانونی به مسکونی در آورده باشد باز هم حکمی برای تخریب بنا داده می شود و علاوه بر آن چیزی حدود سه برابر قیمت زمین باید به عنوان جریمه پرداخت شود، به همین دلیل هم توصیه ما این است که قبل از ثبت معامله خود با مراجعه به دهیاری ها و ادارات جهاد کشاورزی اطمینان خاطر حاصل کنید که زمین شما چه نوع کاربری ای دارد.

علاوه بر مسائلی که تا به حال مطرح شد باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که سند شورایی نیازی به هزینه مالیات، عوارض شهرداری و هم چنین هزینه های انتقال سند ندارند و به همین دلیل هم انجام معامله به صورت سریع تری پیش خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *