همه چیز در رابطه با انواع سند ملکی ، هر آنچه باید بدانید!

پرسش و پاسخ: مهم ترین مدرک برای خرید و یا فروش یک ملک، سند آن است. سند ملکی انواع متفاوتی دارد که هر کدام از اعتباری برخوردار هستند و ساز و کار قانونی و قضایی متفاوتی نیز دارند، به همین دلیل هم پیش از شروع معامله و عقد قرارداد باید به طور کامل با انواع سند ملکی آشنا باشید و جزئیات قانونی هر کدامشان را به خوبی بشناسید. در این مطلب با شما هستیم تا به موضوع همه چیز در رابطه با انواع سند ملکی بپردازیم و آن را برایتان شفاف سازی کنیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

اسناد رسمی به چه معناست؟

پیش از هر چیزی در رابطه با انواع سند ملکی باید بدانید که اسناد رسمی در واقع اصلا به چه معناست و به چه نوع مدرک و سندی می توان سند رسمی گفت؟ به طور کلی می توان گفت که بر اساس ماده ۱۲۴۸ قانون مدنی، سند عبارت از هر نوشته ای است که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد. این واژه در فرهنگ نامه فارسی هم به معنای نوشته ای که وام یا طلب کسی را مشخص کند یا حتی مطلبی را اثبات نماید آمده است.

حالا اگر بخواهیم به طور خاص به معرفی سند رسمی بپردازیم باید به ماده ۱۲۸۷ این قانون اشاره کنیم. این ماده در تعریف سند رسمی بیان کرده اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آنها بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند را اسناد رسمی می نامند. در نتیجه بر اساس ماده ۱۲۸۹ قانون مدنی نیز می توان در تعریف اسناد عادی به این مقوله دست یافت که هر سندی که غیر از اسناد گفته شده در ماده ۱۲۸۷ باشند، اسناد عادی خواهند بود.

انواع سند ملکی

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد، سندهای ملکی انواع بسیار متنوعی دارند که از میان آنها می توان به سند مشاع، سند شش دانگ، سند مفروز، سند منگوله دار، سند تک برگ، سند معارض، سند اعیان، سند وقفی، سند ورثه ای، سند المثنی، سند شورایی، سند عرصه، سند وکالتی، سند پنچاق و سند رهنی اشاره کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به معرفی کامل هر کدام از این انواع سند ملکی و رسمی بپردازیم.

  • سند شش دانگ: همان طور که می توان از نام این سند حدس زد، سند شش دانگ مربوط به املاکی است که به طور کامل به یک فرد تعلق دارند. سندهای شش دانگ از اعتبار بسیار بالایی برخوردار هستند و مسائل حقوقی مربوط به آن بسیار ساده و اندک هستند.
  • سند مشاع: یکی از مهم ترین انواع سند ملکی و رسمی در کشور ما سند مشاع نام دارد. این سند در واقع مربوط به زمانی است که یک ملک دارای چند مالک باشد یا بین چند نفر به صورت شراکتی تقسیم شده باشد. در این نوع از سند هر کدام از شرکا مالک بخشی از ملک هستند و هر کدامشان سندی رسمی دارند. با توجه به این موضوع موضوعات حقوقی در زمان فروش و یا خرید خانه ای که مشاعی است تقریبا پیچیده خواهد بود، به همین دلیل هم برای این کار حتما از یک متخصص و مشاور حقوقی کمک بگیرید.
  • سند تک برگ: پیش از این، اسناد قدیمی به صورت یک دفترچه طراحی شده بودند. در مقابل این نوع از سندها، سند تک برگی سندی امروزی تر است که مراجع رسمی اسناد نیز آن را تایید کرده اند. در تهیه این نوع سندهای رسمی از وسایل کامپیوتری استفاده می شود و در نتیجه ایمنی آنها برای فرد مالک کاملا رعایت می شود و خواناتر هم خواهند بود. سند ملکی تک برگ از انواع سند ملکی است که تنها برای یک مالک صادر می شود و اگر فرد تصمیم به فروش ملک خود داشته باشد، آن سند مجددا به نام خریدار تهیه می شود.

 

  • سند مفروز : سند ملکی مفروز به شرایطی بر می گردد که شخصی تصمیم داشته باشد سهم خود را از یک زمین یا ملک مشاع جدا کند، به همین دلیل هم تقریبا می توان گفت که این نوع از سند ملکی رسمی نیز از پیچیده ترین اسناد به شمار می رود.
  • سند ورثه ای: این نوع از سندها مربوط به بعد از فوت مالک و انتقال اموال به ورثه است. در این شرایط ورثه باید مدارک خود را به اداره ثبت اراده داده و اندازه سهم الارث خود را مشخص کنند.
  • سند ملکی وقفی: همان طور که از نام این سند هم بر می آید، سند وقفی مربوط به اوقاف یک ملک است که به صورت ۹۹ ساله به افرادی انتقال پیدا می کند و در واقع از آنها اجاره می گیرد. اجاره این املاک یا زمین ها بدون اجازه و هماهنگی با اداره اوقاف ممنوع است.

  • سند وکالتی: سند وکالتی در واقع از انواع سند ملکی است که به نام فردی دیگر به عنوان وکیل فروشنده اصلی تنظیم شده باشد. این وکالت باید به صورت رسمی و محضری به ثبت رسیده باشد تا اعتبار کافی و لازم را به دست آورد.
  • سند المثنی: این نوع از سندها در زمانی صادر می شوند که سند اصلی دچار آتش سوزی یا سیل شده و به طور کامل مفقود گشته باشد. در این شرایط صاحب ملک با تمامی مدارک مورد نیاز مجددا درخواست صدور سندی می کند که المثنی نامیده می شود.
  • سند عرصه و اعیان: همان طور که احتمالا می دانید آپارتمان های شهرهای بزرگ مساحت معینی دارند که سند اعیان مربوط به قسمتی از آن مساحت می شود که آپارتمان و بنا در آن قرار گرفته است، در مقابل نیز سند عرصه مربوط به زمینی است که ملک بر روی آن بنا شده است. لازم به ذکر است که سهم هر کدام از مالکین برای عرصه به متراژ اعیان آنها بستگی خواهد داشت.

  • سند بنچاق: در گذشته که نظام ثبت اسناد به شکل کنونی وجود نداشت، افراد برای ثبت قراردادهای خود به صورت توافقی اقدام می نمودند و برای تایید صحت آن هم به نزد علما و افراد تاییدشده می رفتند. این نوع از سندها بنچاق نام می گرفتند.
  • سند ملکی تفکیکی: این نوع از سند به ملکی مربوط می شود که بین چند نفر تقسیم شده و هر کدام از این قسمت ها در قالب یک سند جداگانه مشخص شده اند. این نوع از اسناد رسمی نیز مسائل حقوقی مخصوص به خود را دارند که کمی آنها را پیچیده کرده است.
  • سند ملگوله دار: این سندها واقعا منگوله دارند! سندهای منگوله دار در واقع سندهایی هستند که با یک نخ و یک سرب و توسط اداره ثبت پلمپ شده باشند، در واقع این پلمپ صحت سند را تایید می کند.

  • سند معارض: این نوع از سند در رابطه با ملکی مشخص است که دو سند رسمی با نام و تاریخ صدور متفاوت داشته باشد. در چنین شرایطی تبصره ماده ۵ لایحه قانونی چنین گفته که دادگاه باید بررسی های لازم را در رابطه با هر دو سند انجام داده و حکم ابطال سند را صادر کند.
  • سند رهنی: زمانی که قرار است برای خرید ملکی وام تهیه شده و تسهیلات بانکی دریافت گردد آن ملک برای مدتی در رهن بانک قرار خواهد گرفت. این موضوع در سند نیز ذکر شده و به خریدار ارائه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *